War Horse – un film in care se vede mana lui Spielberg


Ultimul film al lui Spielberg, War Horse captiveaza, seduce si cucereste, pe nesimtite, definitiv. Nu poti ramane indiferent in fata unui astfel de film atata timp cat ai o inima care-ti bate-n piept. Daca privesti atent, vrei observa ca, personajul principal al acestui film nu este calul, ci, viata insasi, cu surprizele si ororile ei. Valoarea filmului costa in unicitatea abordarii si in maiestria artistica la nivel de imagini, dialog, personaje.

 

War Horse  este un film care trebuie vazut! O poveste frumoasa spus frumos…

Am vizionat  filmul luni seara, in Sun Plaza. A fost acel gen de film care te incarca cu o doza de energie si te face sa aplauzi la final…  In ce priveste “apaluzele”, Auras este de aceiasi parere. Si Elena a mai scris despre acest film, observatiile ei sunt bune.

Dar sa trecem la FILM…

Ce mi-a placut:

Nu stiu cati au observat faptul ca WarHorse incepe cu un apus si se termina cu un apus. Mi-au placut cadrele care sunt de o frumusete aproape ireala. Multi le compara cu scenele din filmele clasice de tipul Gone with the Wind. Momentele de razboi sunt foarte bine redate si  impresioneaza prin realismul expunerii. Insa, adevarata valoare a filmului este data de acele scene care te surprind prin ineditul abordarii.

Un element esential: UMORUL

Un element esential, care atrage simpatia asupra filmului, sunt scenele in care fruntile se descretesc si din toate piepturile izbucneste un puternic hohot de ras.  Surprinzator este ca acest lucru se intampla cand te astepti mai putin, e vorba de acele momente in care iti dai seama ca viata este tot ce ti-a mai ramas si te bucuri pentru acest lucru.

Replici foarte bune

De asemenea, dialogul este de o foarte buna calitate, replica precum:You should never give name to somebody if you know you will loose it”; “You have to do what you are told”; “I might hate you more, but I’ll never love you less”.

Mai multe pe ranker.com & rottomatoes.com.

Cadre de o frumusete supranaturala

Mi-a placut cadrul de la inceputul filmului,  in care barbatul se intoarce cu Joey  de la targ in timp ce sotia culege morcovi in gradina. Totul  este infatisat sub lumina calda a apusului. De asemenea,  cadrele care arata urmarile razboiului iti raman in minte, oamenii intinsi pe jos in pozitii neobisnuite, caii morti, tot felul de lucruri aruncate, noroi, balti, ploaie. Vedem in aceste scene un fel de importalizare a mortii, in care oamenii au ramas nemiscati, asa cum “glontul mortii” i-a surprins.

Scena-cheie a filmului

Cea mai geniala si semnificativa scena din film este reprezentata de momentul in care calul se afla ranit si si prins de gardul de sarma ghimpata, pe front, intre englezi si germani, e vorba de acel “no man’s land”, locul unde nimeni nu supravietuieste. Un caporal englez observa calul si indrazneste sa se duca pe campul de lupta, cu un mic stegulet alb in mana, pentru a-i acorda ajutor. Ajuns langa cal, constanta ca nu are un cleste cu care sa poata taia sarmele. Privirea lui ingheata cand vede ca langa el se afla un neamt… Nu stie ce sa faca, sa-l impuste sau sa se lase impuscat… Tensiunea scenei scade in momentul in care soldatul neamt ii intinde o mana in care are un cleste si il intreaba daca are nevoie de el. Cei doi “dusmani” au o conversatie amicala in timp ce se straduiesc sa elibereze calul din sarma ghimpata. Pentru cateva momente au fost prieteni. Apoi, dau cu banul pentru a afla cine ia calul. Soldatul englez castiga. Cei doi se despart ca doi camarazi, strangand-si mainile. Neamtul ii ofera englezului clestele, ca si amintire.O scena care arata ca, dincolo de razboi, dincolo de interesele politice care ne fac sa fim de o parte sau de alta a baricadei, suntem oameni.

Finalul filmului este tot sub lumina apusului. In ultimele imagini il vedem pe baiat care se intoarce acasa impreuna cu mult iubitul sau cal.

Stiu ca filmul a fost nominalizat la Premiile Oscar din 2012, cred ca nu va trece neobservat. Din partea mea, ar merita premiul pentru imagine si regie.

De ce filmul poarta amprenta lui Spielberg?

Datorita scenelor de o rara sensibilitate si atentiei la anumite detalii, care trec neobservate in ochii multora (e vorba de acea capacitate a lui Spielberg de a vedea lumea prin ochii unui copil).  Influienta lui Spielberg se cunoaste si in felul in care sunt infatisate personajele si felul in care sunt redate evenimentele. Spre exemplu, personajul Emilly, o fetita ai carei parinti mor in razboi, ramanand cu bunicul sau, este introdus intr-o maniera spielbergaliana. Tot “marca Spielberg” sunt acele scene in care umorul apare acolo unde te astepti mai putin. Spielberg este cel care reuseste sa ne faca vibram odata cu personajele povestii si ne “pierdem” in actiune. Pentru ca, la Spielberg ceea ce se intampla” este mai mult decat o insiruire de fapte, “ceea ce se intampla” are legatura intr-un mod direct sau indirect cu propria noastra viata.

Mai multe pe moviefanatic.com.

Afla mai multe:

– War Horse este primul film al lui Spielberg care este editat digital iar acest lucru insemna mult tinand cont ca regizorul a fost un adept infocat al editarii traditionale.

– 14 cai au interpretat rolul lui Joey.

– in scenele de batalie s-a folosit un namol special creat pentru ca acesta sa apara cat mai autentic, cat mai “filthy”.

Ce spun criticii…

Cei de la NYT (Andrew Cooper) considera filmul “work of supreme artifice, it is also a self-conscious attempt to revive and pay tribute to a glorious tradition of honest, emotionally direct storytelling”.

Cei de la Entertainment Weekly (Lisa Schwarzbaum): “This is a beautifully built, classically framed movie, shot with the unshowy natural expressiveness of a John Ford Western by Spielberg’s great cinematographer, Janusz Kaminski”.

Cei de la  Rolling Stone (Peter Travers): “War Horse gets to you. It’s one from the heart” .

The Guardian (Philip French): “Directed by Spielberg in his most self-consciously epic manner, it takes the loyal, handsome, headstrong Joey from the windswept moors of Devon through the horrors of the first world war battlefields and back home again for the grandest sunset since Scarlett O’Hara told us that “tomorrow is another day” in Gone With the Wind. War is one of Spielberg’s obsessions and he seems to have engraved on his heart Wilfred Owen’s celebrated declaration: “My subject is War, and the pity of War. The Poetry is in the pity”. ( !!! Bine zis)

The Telegraph (Robbie Collin): “Every part of War Horse riffs on a well-worn Spielbergian theme: our humanity isn’t what separates us from animals, it’s what draws us to them”.

Cei de la The Independent (Johnatan Romney) puncteaza: “Spielberg fans, relax. No reputations were harmed during the making of this movie”.  :)) In continuare: “War Horse is not one of Spielberg’s “experimental” films: it’s not A.I. or Munich or his surprisingly dark War of the Worlds. It’s what you’d call a family film – not in the usual Hollywood sense of a kids’ entertainment with added frills to amuse grown-ups, but an essentially adult one that requires you to accept a childlike perspective for it really to work”.  (!!! o recenzie f bine scrisa)

Entertainment TIME (Richard Corliss): “The other part of Spielberg, the part that is still 12, wants all loving things, including a boy and his horse, to live forever. To acknowledge the world’s tendency to inflict fatal pain, yet to hold an optimistic belief that love conquers all, is the grand contradiction at the center of this searing, splendid film”.

Wall Street Journal (Joe Morgenstern):”The result is a film that may stay in the mind’s eye longer than it lingers in the heart”.
The Variety (Justin Chang): “the film winds up literalizing a story that derived much of its power from the imaginative leap it required of a live audience. What “War Horse” gains in the sweeping pictorial beauty and persuasive realism of Janusz Kaminski’s widescreen images, it loses in thematic clarity and dramatic focus; neither horses nor humans here merit prolonged engagement as Joey gallops from one set of thinly sketched characters to another”.

Cred ca v-am convins ca acest film MERITA VAZUT!

, , , , , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: